Kategorier
All

Overvejelser, man bør gøre sig i forbindelse med leje af kontorlokaler

Som iværksætter med en nystartet virksomhed vil man altid gerne skabe de bedste rammer for at få succes med sit foretagende. Her er det blandt andet virksomhedens kontorlokaler, som spiller en væsentlig rolle i de omtalte rammer. Derfor er det for de fleste også en vigtig prioritering at finde de mest optimale kontorlokaler til lige netop deres virksomhed. Men hvad skal man egentlig være opmærksom på, når man skal finde et nyt kontorlejemål?

Er der en bindingsperiode i din erhvervslejekontrakt?

Når man sætter sin underskrift på en erhvervslejekontrakt for et lejemål, skal man være bevidst om, at der oftest vil være en særlig bindingsperiode og opsigelsesperiode. Ofte ser man, at bindingsperioden vil være på to år, mens der samtidig sædvanligvis også kan være en opsigelsesperiode på op til seks måneder. Når man har disse bindingsperioder og opsigelsesperioder i lejekontrakten, skal man huske på, at man altså er bundet både økonomisk og tidsmæssigt. 

Undersøg, om der er skjulte udgifter i lejemålet

Priserne på leje af kontorlokaler i eksempelvis kontorfællesskaber og kontorhoteller kan være meget forskellige. Det kan blandt andet skyldes skjulte udgifter, som ikke er en del af selve lejen af lokalerne. Undersøg derfor, om udgifter til ting som rengøring, internet og andre faciliteter indgår i kontorlejen, eller om det er omkostninger, der kommer ved siden af lejen.

Hvilke muligheder er der for opbevaring?

Noget andet, man bør gøre sig tanker om, er muligheden for at opbevare aktiver. Det kan for eksempel være, at din virksomhed i nogle perioder har behov for særligt udstyr, som efterfølgende skal opbevares. Her kan det være fordelagtigt at kunne opmagasinere aktiverne på samme lokation som arbejdspladsen. 

Er der mulighed for eskalering?

Hvordan er fleksibiliteten i kontorlokalerne, hvis virksomheden vokser? Behovet for mere eller mindre kontorplads kan hurtigt ændre sig i enhver virksomhed, som enten ansætter flere medarbejdere eller måske er nødt til at afskedige nogle folk. Det er nemlig ærgerligt at være begrænset af for lidt plads, mens det på den anden side også er ærgerligt at betale for plads, der ikke bliver brugt.

Er der adgang til mødelokaler og parkering?

Det er ikke alle steder, at der er inkluderet adgang til mødelokaler og parkering i lejemålet, hvilket kan være essentielt, når der skal afholdes møder både internt og med kunder samt samarbejdspartnere. Derfor er det en god idé at tjekke op på dette, inden du vælger dine nye kontorlokaler.I nogle kommuner kan man desuden få hjælp til at finde erhvervslejemål. I Aarhus Kommune kan man f.eks. også leje lokaler i kommunale ejendomme.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *